Zarządzanie pracownikami wiedzy w procesach lifelong learning
Lista linków
Celem głównym niniejszego opracowania jest prezentacja problematyki zarządzania wiedzą oraz jego powiązań z zarządzaniem personelem. Wydaje się, że w XXI w. niezbędne jest wewnętrznie spójne realizowanie działań, mieszczących się w obu
zakresach zarządzania. Osiągnięciu celu głównego służy zrealizowanie następujących celów szczegółowych, polegających na identyfikacji:
– związków zarządzania wiedzą z funkcją personalną,
– determinant zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwach,
– skłonności pracodawców do uczestnictwa w procesach kształcenia
pracowników,zakresu stosowania instrumentów, wspomagających kształcenie
ustawiczne pracowników.
W trakcie przeprowadzonych analiz, weryfikacji zostaną poddane następujące hipotezy badawcze:
1. W funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych prowadzenie działań z zakresu zarządzania wiedzą jest obiektywną koniecznością z uwagi na występujące trudności w doborze kadr na oferowane stanowiska pracy.
2. Działania realizowane w ramach zarządzania personelem powinny/muszą uwzględniać zarządzanie wiedzą, ponieważ pojawia się ono w wielu elementach funkcji personalnej.
3. Determinanty zarządzania wiedzą mają charakter zróżnicowany i obejmują czynniki związane zarówno z otoczeniem, jak i sytuacją, występującą w samej organizacji.
4. Kształcenie pracowników, jako element zarządzania wiedzą, nie jest działaniem powszechnym wśród pracodawców, tym niemniej uznawane jest za główny czynnik kształtujący przewagę konkurencyjną organizacji.
5. Pracodawcy w ograniczonym stopniu korzystają z instrumentów wspierających kształcenie pracowników.