Wybrane aspekty badawcze.Gospodarka.Zarządzanie.Innowacje.Tom2.(red. Ireneusz Miciuła)

Wydawnictwo:
Data publikacji:
2016-05-13
Język:
polski
Liczba stron:
239
ISBN:
9788365357229

Lista linków

Tylko zalogowani użytkownicy mają dostęp do linków.

Zaloguj sięZałóż konto
Legimi PL
Monografia stanowi drugi tom badań wielu Autorów z różnych ośrodkówakademickich w zakresie gospodarki, zarządzania i szeroko pojętych innowacji.Stanowi zarówno teoretyczne, jak i praktyczne odniesienie do problematykinauk ekonomicznych.W pierwszych dwóch rozdziałach podjęto tematykę zarządzania zasobamiludzkimi. Przez zarządzanie zasobami ludzkimi powinno się rozumieć zbiórdziałań powiązanych z pracownikami organizacji, ukierunkowanychna uzyskanie celów organizacji, jak również na rozwój pracowników.Pierwszy rozdział definiuje pojęcie oraz określa cele i zakres zarządzaniazasobami ludzkimi wraz z opisem optymalnej polityki kadrowej w organizacji.Natomiast celem drugiego rozdziału było przedstawienie korelacji zachodzącejpomiędzy zachorowalnością na depresję, a warunkami pracy wynikającymiz nieodpowiedniego zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji orazwskazanie społecznych skutków tej zależności.Trzeci rozdział monografii dotyczy aspektów zarządzania wartościąprzedsiębiorstwa. Celem tego rozdziału była chęć ukazania wpływuwykorzystania franczyzowego modelu rozwoju na wartość przedsiębiorstwa.Ze względu na złożoność relacji franczyzowych badanie tego wpływu napotykawiele ograniczeń i utrudnień. Badanie przeprowadzono na danych empirycznychspółek notowanych na rynku głównym Giełdy Papierów Wartościowychw Warszawie, wchodzących w skład Indeksu sektora handlu detalicznego,z wykorzystaniem wskaźnika ekonomicznej wartości dodanej (EVA).Kolejny blok tematyczny zawierający cztery rozdziały dotyczy gospodarkiw miastach. W czwartym rozdziale monografii omówiono specjalne strefyekonomiczne jako czynnik rozwoju gospodarczego miast. Poddano analizieuwarunkowania prawne funkcjonujące w ramach specjalnych strefekonomicznych oraz przedstawiono studium przypadku na przykładzie strefyekonomicznej w Katowicach i Częstochowie. W ramach kolejnego rozdziałuprzedstawiono ekonomiczne czynniki, które warunkując decyzjezakupowe konsumentów w odniesieniu do produktów żywnościowych.Określono czynniki ekonomiczne odnoszące się do nabywcy, którewpływają na poziom zakupów oraz ich strukturę wartościową.W pracy zwrócono uwagę na proces podejmowania decyzji zakupu dóbri usług ze szczególnym uwzględnieniem mikroekonomicznychdeterminant nabywcy.W kolejnych dwóch rozdziałach autorzy przedstawili analizę ekonomicznąi znaczenie współczesnego zarządzania w logistyce. Logistyka miejska niesieza sobą koszty komunikacji indywidualnej oraz grupowej. Prawidłowa wizjai analiza opłat komunikacyjnych stanowi podstawę decyzji związanychz uwarunkowaniami wewnątrz zurbanizowanych okręgów. W ramach pracyprzedstawiono studium przypadku analizy ekonomicznej dla działalnościKomunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego OkręguPrzemysłowego w mieście Katowice w latach 2008 – 2014. Natomiast kolejnyrozdział dotyczy zarządzania logistycznego w sferze prywatnej i przedstawiaistotność outsourcingu dla przedsiębiorstw. Współcześnie wiele firm korzystaz usług outsourcingowych. Usługi te wykonywane są przez zewnętrznepodmioty gospodarcze. Głównym powodem korzystania z usługoutsourcingowych jest konieczność redukcji kosztów z jednoczesną możliwościąprzeniesienia odpowiedzialności związanej z wykonywaniem określonych usługlub zadań.Następne dwa rozdziały podejmują problematykę szeroko pojętychinnowacji i ich znaczenia dla gospodarki. W pierwszym z nich celem badań jestpoznanie wpływu wzrostu innowacyjności na dynamikę zatrudnienia w Polsce.Jest to istotny problem badawczy, bowiem na rynku pracy obserwuje się brakdopasowania wiedzy, umiejętności i kompetencji potencjalnych pracownikówz umiejętnościami i kwalifikacjami, na które występuje zapotrzebowaniew gospodarce. Niedopasowanie to wywołuje szereg niekorzystnych zmiani skutków, przede wszystkim w postaci braku zatrudnienia, co z kolei możepowodować frustracje, zmniejszenie dochodów, czy występowanie patologiispołecznych. Drugi rozdział przedstawia dane empiryczne dotycząceinnowacyjności polskich przedsiębiorstw na tle innych państw europejskich.Dodatkowo ukazuje stosowane metody poszukiwania innowacji oraz znaczenieposzczególnych źródeł informacji w działalności innowacyjnej polskichprzedsiębiorstw. Bowiem współczesne firmy muszą stawiać czoła ogromnymwyzwaniom, które wynikają z coraz to gwałtowniejszych zmian rynkowychnapędzanych przez globalizację i wprowadzanych innowacji.W ramach następnych dwóch rozdziałów niniejszej monografii podjętopopularną współcześnie tematykę odnawialnych źródeł energii oraz możliwe dowykorzystania w jej produkcji odpowiednie odpady. Celem pierwszegoopracowania jest przybliżenie informacji na temat odnawialnych źródeł energii(OZE) na podstawie przeglądu literatury i aktualnych doniesień naukowych.Głównymi celami w zakresie rozwoju odnawialnych źródeł energii w ramachpolityki energetycznej Polski do 2030 roku będzie wzrost udziału odnawialnychźródeł energii w finalnym zużyciu energii oraz zwiększenie wykorzystaniabiopaliw II generacji. W drugim opracowaniu dokonano klasyfikacjii charakterystyki odpadów, które mogą stanowić źródło energii. Na podstawiedanych statystycznych przedstawiono informacje dotyczące selektywnychzbiórek odpadów w wybranych województwach i zbiorczo w całej Polsce.Podjęte tematy mają ogromne znaczenie z jednej strony dla ochrona środowiska,a z drugiej dla gospodarek całego świata, bowiem dostęp do źródeł energiiniewątpliwie stanowi jeden z podstawowych czynników rozwojugospodarczego.Kolejny blok tematyczny w monografii dotyczy działań marketingowychzarówno w sferze publicznej, jak i prywatnej. W pierwszym z opracowańukazano znaczenie działań marketingowych na zarządzanie uczelnią wyższą.W kolejnej pracy zwrócono uwagę na istotę i wpływ tzw. kompetencji miękkichna możliwość realizacji koncepcji zrównoważonego rozwoju. W następnymrozdziale monografii określono wewnętrznych i zewnętrznych odbiorcówjednostek samorządu terytorialnego w koncepcji marketingu miejsca. Natomiastostatnie dwa rozdziały w monografii stanowią analizę badawczą dotyczącąstosowanych podejść marketingowych w branży usług komunalnych w Polsce.

Książki które Cię zainteresują:

Nasi użytkownicy czytali również: