Wsparcie i pomoc postpenitencjarna w opinii skazanych. Szkic empiryczny

Wydawnictwo:
Data publikacji:
2016-09-02
Język:
polski
Liczba stron:
137
ISBN:
9788364788772

Lista linków

Tylko zalogowani użytkownicy mają dostęp do linków.

Zaloguj sięZałóż konto
Legimi PL
Prezentowana publikacja zawiera wyniki wielopłaszczyznowego projektu badawczego zrealizowanego w latach 2010-2012. Zarysowane w rozdziale metodologicznym parametry badań uzmysławiają, że uzyskane wyniki mogą uchodzić za reprezentatywne dla zarysowanego pola badawczego. Sposób ujęcia zagadnienia pozwala ufać, że udało się oddać rzeczywisty obraz przekonań, opinii i interpretacji respondentów poświęconych idei wsparcia postpenitencjarnego.Intencją autorów nie było przygotowanie wyczerpującej monografii poświęconej podjętemu zagadnieniu. Stąd wziął się zamysł zastosowania formuły szkicu empirycznego, pozwalającego się skupić na czynnościach poznawczo-diagnostycznych, w minimalnym zaś stopniu na analizie dostępnych źródeł.Przeprowadzona w niniejszym opracowaniu diagnoza, analiza i interpretacja jest zabiegiem mającym na celu znalezienie odpowiedzi na pytanie, jak pomoc postpenitencjarną postrzegają sami zainteresowani. Główne kwestie badawcze można sytuować na stykupedagogiki penitencjarnej, pedagogiki resocjalizacyjnej, pedagogiki społecznej i socjologiiwychowania.Praca w swej zasadniczej części opiera się na badaniach empirycznych umożliwiającycheksplorowanie zjawisk w czasie i przestrzeni oraz wykrywanie siły związków, a takżeokreślanie istotności zmiennych1. Wybór formuły badań diagnostycznych okazał sięnajbardziej obiecujący, daje bowiem szansę uzyskania wartościowych danych dla refleksjiempirycznej. Zasadniczym zadaniem było sporządzenie opisu treści i strukturyświadomości osadzonych z uwzględnieniem jej subiektywnych i obiektywnych odczuć,będących punktem wyjścia do ważnych wniosków poznawczych i wynikających z nichdziałań edukacyjnych.Opracowanie zostało osnute na schemacie typowej triady, z wydzieloną częścią teoretyczną,metodologiczną i empiryczną, choć proporcje tych fragmentów są dalekie odklasycznie stosowanych rozwiązań. Przyjęto założenie, że im bardziej rozbudowany bloktreści empirycznych, tym większa doza wiedzy nowej, a zatem najbardziej wartościowej2.Wyniki przeprowadzonych analiz mają bez wątpienia charakter aplikacyjny i mogą zostaćwykorzystane zarówno w praktyce, jak i na gruncie teorii pedagogicznej. Autorzy mająnadzieję, że niniejsza praca zostanie odebrana jako głos w dyskusji nad jednym z kluczowychzagadnień penitencjarnych i resocjalizacyjnych, a jednocześnie jako przejaw troskio losy osób opuszczających zakłady karne.

Książki które Cię zainteresują:

Nasi użytkownicy czytali również: