Konin i okolice. Miniprzewodnik

Wydawnictwo:
Data publikacji:
2012-06-19
Język:
polski
Liczba stron:
40
ISBN:
9788378532927

Lista linków

Tylko zalogowani użytkownicy mają dostęp do linków.

Zaloguj sięZałóż konto
Legimi PL

Miniprzewodnik Wydawnictwa Bezdroża opisujący najważniejsze atrakcje turystyczne miasta bądź regionu. Poznasz historię miejsca, przeczytasz opisy atrakcji turystycznych i (najważniejsze dla turysty) informacje praktyczne: co warto zobaczyć, gdzie szukać noclegu i jak dojechać w miejsce, którego nie można pominąć zwiedzając okolicę. Zapraszamy na wycieczkę!

Konin

Usytuowane nad Wartą, największe, bo liczące ok. 82 tys. mieszkańców, miasto Wielkopolski Wschodniej, znane jest w kraju dzięki położonej w pobliżu dużej kopalni odkrywkowej węgla brunatnego i zasilanej nim elektrowni. Pasjonatów historii zaciekawi tu m.in. romański słup wyznaczający połowę drogi z Kalisza do Kruszwicy.

Początek Koninowi dała osada zlokalizowana na terenie dzisiejszej wsi Stare Miasto, w której na pocz. XIII w. wzniesiono romański kościół. Miasto na dzisiejszym miejscu lokowano na prawie magdeburskim pomiędzy 1284 a 1293 r. Było ono wówczas położone na wyspie, w korycie Warty, pełniło funkcję grodu kontrolującego przeprawy przez rzekę. Zniszczone w 1331 r. przez Krzyżaków, zostało odbudowane i otoczone murami przez Kazimierza Wielkiego, który ustanowił je siedzibą powiatu sądowego, a koniński zamek - siedzibą starosty. Na przełomie XVI i XVII w. działali tu dwaj wybitni doktorzy padewscy: fundator najstarszej w Polsce katedry anatomii i botaniki lekarskiej Akademii Krakowskiej Jan Zemełka oraz Kacper Blewski. Rozwój miasta zahamowany został w XVII w. w wyniku najazdu szwedzkiego, licznych epidemii i częstych pożarów. Na mocy postanowień kongresu wiedeńskiego Konin znalazł się w granicach Rosji, tracąc swoje dotychczasowe znaczenie. Pewne ożywienie przyniosło otwarcie w 1922 r. linii kolejowej z Poznania do Warszawy oraz budowa kanału Warta-Gopło. Faktyczny rozwój przyniosły jednak lata po II wojnie światowej. Rozpoczęta wówczas eksploatacja bogatych złóż węgla brunatnego i budowa dużego kompleksu energetycznego przyczyniły się do gwałtownego wzrostu liczby ludności, jak i szybkiego rozwoju przestrzennego Konina, do którego włączono szereg podmiejskich wsi. Budowa nowych osiedli na prawym brzegu Warty doprowadziła do powstania dwóch odrębnych części miasta, rozdzielonych niezabudowaną przestrzenią doliny Warty. W latach 1975-98 Konin był stolicą jednego z 49 województw.

Książki które Cię zainteresują:

Nasi użytkownicy czytali również: