Klasa kreatywna w Polsce
Lista linków
Amerykański badacz Richard Florida zaproponował koncepcję klasy kreatywnej, która wyjaśnia źródła zróżnicowania tempa wzrostu gospodarczego pomiędzy regionami. Rozwój regionalny i budowa gospodarki opartej na wiedzy mają wymagać równoczesnego rozwoju trzech „T” – technologii, talentu i tolerancji. Wyjątkowe znaczenie dla tego rozwoju mają pracownicy kreatywni, którzy najchętniej osiedlają się tam, gdzie szczególnie rozwinięte są „3”. Florida zweryfikował opisane zależności w odniesieniu do gospodarki Stanów Zjednoczonych, a kontynuatorzy jego badań poddali analizom również inne kraje.Książka stanowi pierwszą w Polsce adaptację modelu Floridy do warunków naszego kraju. Autorzy analizują, jak wspieranie technologii, talentu i tolerancji wpływa na rozwój polskich województw. Zrównoważony rozwój wymaga nie tylko inwestycji w infrastrukturę czy rozwój technologii, lecz także wspierania kreatywności i różnorodności. Autorzy wzbogacili oryginalne podejście Floridy o analizę zagadnień kapitału ludzkiego, kapitału społecznego, migracji na rynku pracy, koncentracji prowadzonych badań naukowych i wykorzystania funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Książka prezentuje kompleksowy obraz zróżnicowania regionalnego Polski, może być też punktem wyjścia do tworzenia regionalnych strategii rozwoju oraz ewaluacji efektów wykorzystywania środków unijnych.Badacze, studenci, konsultanci i współtwórcy polityki innowacyjnej mogą zapoznać się z dorobkiem badań Floridy oraz sprawdzić, jak wykorzystać go do analizy polskiego systemu innowacji.