Deficyty w rozwoju somatycznym i motorycznym dzieci i młodzieży z dysfunkcją wzroku

Wydawnictwo:
Data publikacji:
2018-02-18
Język:
polski
Liczba stron:
126
ISBN:
9788361830498

Lista linków

Tylko zalogowani użytkownicy mają dostęp do linków.

Zaloguj sięZałóż konto
Legimi PL

Głównym problemem podjętym w pracy była identyfikacja deficytów w rozwoju somatycznym i motorycznym osób z dysfunkcją wzroku (DW), na podstawie oceny zmian podstawowych cech budowy ciała, a także kondycyjnych i koordynacyjnych zdolności motorycznych za pomocąnorm wyznaczonych dla pełnosprawnych rówieśnikóww badaniach długofalowych i przesiewowych. Dokonano też oceny rzetelności narzędzi do funkcjonalnej ocenyrównowagi oraz bilateralnej koordynacji. W badaniach długofalowych dzieci i młodzieży niewidomej, niezwyklerzadko spotykanych w piśmiennictwie, w trakcie 4-5 letnichobserwacji powtarzanychco pół roku, uczestniczyły 54 osoby w wieku 7-16 lat z Ośrodka Szkolno-Wychowawczego wLaskach. Oceny równowagi175 osób wwieku 6-16 lat z DW, dokonano w pięciu Ośrodkach Szkolno-Wychowawczychw Polsce. W badaniach koordynacji bilateralnej, wzięło udział75 osób niewidomych w wieku 7-17 lat zOśrodkaw Laskach.Do oceny podstawowych cech somatycznych oraz wynikóww próbach sprawności fizycznej z baterii Physical Fitness Testing of the Disabled Project UNIQUE [Winnicki Short1985], wykorzystano siatki centylowe oraz tabelepunktowe opracowane dla populacji ogólnopolskiej[Dobosz2012a,2012b].W badaniach równowagi orazkoordynacji bilateralnej osób niewidomych zastosowanotesty funkcjonalne z baterii Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, Second Edition (BOT-2) [Bruininksi Bruininks 2005a, 2005b]. Działaniami terapeutycznymi w zakresie poprawy zdolnościutrzymania równowagi, powinny być objęte zwłaszcza osoby, u których stwierdzono największe deficyty, tzn. niewidome dzieci (kategoria 4 i 5, wg WHO) w wieku 6-11 lat.

Książki które Cię zainteresują:

Nasi użytkownicy czytali również: